mandag 26. oktober 2009

Nok en rødmalt follower?

 

clip_image002Valgkampen har gått sin velkjente gang med debatter, kinoreklamer og husbesøk. Valget er slutt og de rødgrønne har tatt seieren hjem og fått fire nye år i regjeringslokalet. Men ikke alt er ved det gamle, for første gang har de sosiale mediene blitt en viktig del av partienes, stortingskandidatenes og sympatisørenes valgkamp. Da valgdagsmålingene var klare og resultatene hadde begynt å fylle de to storskjermene i Folkets Hus trer Jens Stoltenberg opp på talestolen og trekker frem at Arbeiderpartiet er blitt kåret til det beste partiet på nett; applausen står i taket, spesielt fra AUF.

Og tenker du over det, tror jeg også du har sett en politiker, et parti eller en politisk ladet kommentar på de sosiale mediene. Om du leser denne kommentaren er sannsynligheten også ganske høy for at du er en av de 20 219 followersene til Jens Stoltenberg på Twitter. Og nettopp dette kan være noe av grunnen til at Arbeiderpartiet til slutt ble valgets vinner.

Noe av grunnen til at Arbeiderpartiet var valgkampens beste parti på nett var aktiviteten. Valgseieren de sanket på valgnatten føyde seg inn i rekken av om ikke rødgrønne-, så Arbeiderparti- seirene helt siden krigen. Så klart skyldes dette for det meste de politiske sakene, men kampanjene har også mye å si. På samme måten som husbesøk og stands mannssterke har gått og stått ute i all slags vær i valgkamper i tiår, har de sosiale mediene blitt tapetsert med rødt av engasjerte arbeiderpartifolk. De mange hendene har slått de overbetalte oppgulpene fra Siv og Ernas valgkampsekretærer på Twitter og Jens Stoltenberg fortsetter som statsminister.

Så da gjenstår det bare å se; med valgkampen slutt, om fortsatt Jonas, Jens og alle de andre vil fortsette å bruke de sosiale mediene. Om spørsmålene vil bli besvart. Om de sosiale mediene er noe mer for politikerne enn en valgkamp-gimmik.

1 kommentar: